Fontos a félelem! Ha nem félsz, meghalsz!


Egyedülálló, mindez idáig példátlan expedícióra készül egy szatmári házaspár.

 „Felelőtlenség egy autóval elindulni Szatmárnémetiből Ojmjakonba”, ismeri el Bertici Attila. „De pontosan ez jelenti a dolog varázsát”, teszi hozzá. A partiumi város és a világ hivatalosan is leghidegebb városa között még a google.maps térképe szerint is több mint 10.700 kilométer a távolság. Bertici Attila és felesége, Kinga azonban nem a legrövidebb utat keresi.

Nem azt kereste a tavaly télen sem, amikor fiával, Norberttel közel 30.000 kilométert tettek meg Szatmárnémeti és Vlagyivosztok között egy Dacia Logannal. A Dacia jól teljesített, tökéletesen bevált, így az idei expedíciót is a mioveni gyár autójával teszik meg. Csakhogy ezúttal egy 4×4-es Dusterrel.

„Miután a Dacia Logan jól teljesített és hazahozott bennünk, szinte egyértelmű volt, hogy ezúttal is Daciával vágunk neki a kalandnak. Először egy Stepway-re gondoltunk, ám aztán úgy döntöttünk, jól jön a 4×4, ezért a Dusterre esett a választásunk”, magyarázza Attila. „Tudni kell, hogy a világnak azon a részén meglehetősen rossz minőségű a benzin, ezért döntöttünk a dízel motor mellett. Az autót Novoszibirszkben Szergej barátom alakítja majd át, akivel a tavalyi expedíció során ismerkedtem meg. Náluk jobban senki nem ismeri az ottani körülményeket. A Dustert csak a hidegre és az ottani körülményekre készítjük fel, ettől eltekintve a gyári verziót használjuk”, mondja.

És hogy milyenek a körülmények? Nos, Ojmjakon hivatalosan is a világ leghidegebb települése, ahol 1933 februárjában – 67,8 °C-ot mértek. Sőt, extrapolációs számítások szerint négy évvel korábban – 71,2 °C is volt. Ám idén is mértek – 60° C fok alatti hőmérsékleteket. Képzeljük csak el, egy átlagos fagyasztóláda „csak” – 30 °C-ig hűt. Mindezt súlyosbítja, hogy az év ezen szakaszában napi 22 órán át tartó sötétség uralja a tájat. Az útviszonyokról pedig annyit, hogy közel 100 kilométeren keresztül a befagyott Léna folyón vezet a nemzetközi út – ahol évente mintegy 30 autó alatt szakad be a jég.

„Fel kell készülnünk arra, hogy az autóban sem lesz melegebb 10-12 foknál. Olyan applikációra van szükségünk, amelynek segítségével telefonról be tudjuk indítani a motort. Sőt, egy kolozsvári fejlesztőcsapatnak köszönhetően a motor automatikusan beindul, ha azt érzékeli, hogy a hűtővíz 0° C , vagy az akkumulátorban a feszültség 12 volt alá süllyed. Ojmjakonban viszont már az állófűtés sem segít, abban a hidegben nem szabad megállítani a motort!”, vázolja fel a rájuk váró kihívásokat az amúgy sikeres vállalkozó és zenész. Ezen kívül a Dustert felszerelték egy sor extra fényforrással, dupla szélvédőt kap, a hidegben könnyen eltörő alufelniket vas felnikre cserélik. „Fontos, hogy minél többet teszteljük az autót annak érdekében, hogy a gyártási hibákat még itthon ki tudjuk küszöbölni. A vad Szibériában ezek ugyanis végzetesek is lehetnek”.

Igen, ez nem túlzás! Gondoljunk csak bele, hogy Jakutszk és Ojmjakon között 600-700 kilométerről jöhet csak segítség, ha bármi baj van. Ez azt jelenti, hogy legalább 24 órát át kell vészelniük a -40, -50 °C hidegben. Nem csoda, hogy még száraz tűzifát is visznek magukkal!

„Tisztában vagyok vele, hogy akár meg is halhatunk! Azzal is, hogy felelőtlenség egyetlen autóval elindulni! De pontosan ez jelenti a kihívást! Ami nem azt jelenti, hogy nem félek! Igenis félek! De félni kötelező! Mert ha nem félsz, meghalsz! A félelem elővigyázatossá tesz és arra késztet, hogy mindent alaposan átgondolj, megtervezz, mindenről informálódj, igyekezz mindenre felkészülni”, mondja Attila.

Sokat számít az előző túra tapasztalata. Attila már tudja, hogy például Chita városáig a benzinkutak nyugati típusúak, mellékhelyiséggel ellátva. Onnantól kezdve viszont már kezdődik a vad Szibéria, ahol kút is alig van, nemhogy WC legyen. Azt is tudja, mennyire fontosak az emberi kapcsolatok, a novoszibirszki Szergejjel azóta is napi kapcsolatban áll, a keresztény karácsonyt a tervek szerint náluk is töltik. Ha a kommunikáció nehézkes, akkor sokat segíthetnek a telefonos fordító programok. „Megtanultuk, hogy a legegyszerűbben kell fogalmaznunk ahhoz, hogy a program le tudja fordítani mondandónkat. Ragozás tehát elfelejtve”, meséli mosolyogva.

Attila és Kinga december közepén indul útnak. Az útvonal még nem teljesen tisztázott, de Csernobilt nem hagyják ki. A terveik szerint a szilvesztert Jakutszkban töltik, onnan indulnak tovább Ojmjakonba. Hasonló kalandra, hogy a világ leghidegebb települést télen közelítsék meg autóval, román(iai) és magyar ember még soha nem vállalkozott. Nők pedig amúgy sem sokan. Bertici Attila és Bertici Kinga útját exkluzív anyagokkal napról napra nyomon követhetik majd nálunk az erdelysport.hu oldalon, amely a Helló Szibéria Expedíció hivatalos magyar nyelvű sajtópartnere lesz útjuk során.

„Száz és ezer kilométereket autóztunk naponta a külvilágtól szinte elzárva. Csak mi voltunk, az autó, az út, a táj. Ez pszichésen teljesen kikészíti az embert. Ezekben a pillanatokban az otthon nekünk szurkolók biztatásai jelentették a támaszt, a kapaszkodót”, mondja Attila.

A rovat legfrissebb hírei