Beszélgetés Loebbel a tábortűznél – ezért nem volt esélye a TOP20-ra Gyenesnek


A szatmári motoros azt is elárulta, a két hétig tartó verseny mely szakaszát élvezte a legjobban.

Tizenkettedik alkalommal teljesítette a Dakar ralit, a világ legnehezebb és legrangosabb terepversenyét a szatmárnémeti Gyenes Emánuel, aki a hagyományoknak megfelelően hazaérkezését követően fő támogatója, az Autonet székhelyén fogadta a sajtót – és a gratulációkat.

A 39 éves motoros 14. alkalommal vett részt a sivatagi száguldásban. Ott volt a Szaúd-Arábiában rendezett összes versenyen, ezért hitelt adhatunk szavainak, amikor azt mondja: ez volt a legnehezebb az Arab-félsziget öt Dakarja közül.

A szervezők még az utolsó előtti napon is alaposan megizzasztották a versenyzőket, az első alkalommal alkalmazott Chrono 48 szakasz pedig a pilóták minden erejét kiszipolyozta. „Ennyi év után már nem igazán tud meglepni a Dakar, de az a 620 kilométer tiszta homok nagyon kemény volt. Első nap reggel kilenctől 16.20-ig megállás nélkül csak homokban motoroztam! Fel-le a dűnéken, a homokban csak 2-es, 3-as fokozattal haladtam, nem fogytak a kilométerek. Az első nap 420 kilométert tettem meg, de a végén már alig vártam, mikor állítanak meg a szervezők”, emlékezett vissza az embert próbáló 6. napra Gyenes.

Mani 620 kilométert tett meg az első nap és a D táborig ért el. „Ez volt szerintem a legjobb hangulatú tábor. Volt vagy 20 motoros és nagyjából ugyanennyi autós, este a tábortűznél pedig olyan legendákkal beszélgettünk, mint Sebastien Loeb vagy Carlos Sainz. Feledhetetlen élmény volt”, áradozott Gyenes.

A körülmények persze meglehetősen spártaiak voltak, a szervezők minden versenyzőnek adtak egy sátrat, egy hálózsákot és egy ládában ennivalót. „Még fogkefét sem kaptunk”, emlékezett vissza nevetve Gyenes. Másnap aztán már „csak” mintegy 200 kilométere maradt Gyenesnek – aztán versenyzőt, motort Rijádba szállították – a pihenőnapra.

Pihenés? Szerelés!

És hogy mivel telt Gyenes pihenőnapja? „Az első pillanattól nem voltam megelégedve a felfüggesztéssel. Itthon persze teszteltük a motort, de nem olyan körülmények között, mint amilyen a Dakaron fogadtak. Szóval puha volt a felfüggesztésem, de Rijádban, a pihenőnapon kicseréltem a teljes villát, így már kényelmesebb, biztonságosabb volt a motor”.

Nem csoda, hogy az ezt követőn Napon Gyenes az összesített táblázat 21. helyére ért fel. A neki a fotelből szurkolók már az első 20 hely valamelyikét vizionálták, de Gyenes tudta, ez nem nagyon fog összejönni. „Érthetetlen módon a pihenőnap után több olyan pilótának is gondja akadt, aki előttem volt a táblázaton. De tudtam, ha a műszaki problémákat megoldják, akkor nem nagyon tudom megtartani a 21. helyet”, magyarázta a végül a 23. helyen záró szatmári pilóta.

A Chrono 48 szakasz mellett a másik jelentős újdonság a digitális útikönyv, ún. road-book bevezetése volt. „A verseny előtt volt egy 10 kilométeres teszt, ahol először próbálhattam ki és nem volt vele gond. De versenyhelyzet nélkül, amikor nincs rajtad nyomás, teljesen más a helyzet. A prológon aztán semmit sem értettem belőle, csak az előttem haladók nyomait követtem”, meséli mosolyogva Gyenes. „kellett vagy két nap, de végül megbarátkoztam vele, sőt, kimondhatom, jobb, mint a hagyományos. Amikor viszont hátulról süt a nap, akkor nem sokat látni a képernyőn”, teszi hozzá.

Megállította a cseh fiút

Nem az új road-book okozta tehát a navigációs malőrt a 9. napon. „ Az előttem haladó olyan port vert fel, hogy kénytelen voltam elhagyni kicsit a kitaposott nyomokat. Jó 4 kilométert haladtam, amikor feltűnt, hogy nem vettem fel az egyik navigációs pontot. Megállítottam az épp érkező Milan Engelt és a cseh fiú táblagépén láttam, hogy neki egy ponttal többje van. Nem tehettem mást, vissza kellett fordulnom. Veszítettem is 4-5 percet” folytatta a sztorizást Gyenes.

Szerencsére az új KTM-mel semmilyen műszaki probléma nem akadt – ennek ellenére Gyenesnek minden délután dolga akadt, hogy másnapra felkészítse a járgányát, mivel nem vitt magával szervizcsapatot. „Annyi dolgom volt végig, hogy jobban belegondolva elment mellettem a Dakar. Az utolsó nap 175 kilométerét viszont már nagyon tudtam élvezni – akkor teljesen átadtam magam a motorozásnak”, vallotta be.

Elektromos átverés

Az idei Dakar innovációja volt, hogy elektromos járművek is nekivágtak a sivatagnak. Idézzük ezzel kapcsolatban Gyenes tapasztalatait. „Mikor hazaértem, barátok kérdezték, hogy teljesítettek az elektromos motorok? Sehogy, mondtam. De hát láttam a tévében, jött a válasz. Az igazság az, hogy a hatalmas akkumulátorokat még nagyobb gázolajos generátorokkal töltötték, majd reggel a motorok elindultak. Megvolt a fotózás, videózás, olyan 20 kilométer után a motorokat feltették a kamionra és elszállították a következő táborba”.

No comment…

Idei tervek


Májusban endurú világbajnoki futamot rendeznek Bákóban, ezen Gyenes is indul majd, árulta el idei terveivel kapcsolatban. Tervei szerint Mani idén részt vesz a magyar a enduro-bajnokságon, majd a hagyományos Red Bull Romaniacsen és a spanyolországi Six Days megmérettetésen is.

Felkészülvén a 2025-ös Dakarra, amely szintén Szaúd-Arábiában lesz, a szervezők ugyanis meghosszabbították az idei verseny után lejáró szerződésüket az olajországgal.

 

A rovat legfrissebb hírei