Erdélyi magyar győzelem a Dakaron!


Az utolsó nap nem okozott kellemetlen meglepetést és váratlan drámát.

Pályafutása harmadik kategória-győzelmét aratta a Dakar-ralin Gyenes Emánuel, miután 2015-ben és 2017-ben a Maraton osztályban végzett az első helyen, idén pedig a Malle Moto kategóriában.

A Malle Moto, vagy ahogy a rendezők fogalmaztak, Original Motul a régi idők kategóriája. Mindez persze nem azt jelenti, hogy öregfiúk versenyeztek benne. Sőt! Akik ebben az osztályban versenyeztek, azok a szűk két hét alatt nem vehették igénybe szervizcsapat segítségét motorjaik javításában, szerelésében, felkészítésében. Mint a régi szép időkben! Erre utal valószínűleg az Original jelző is.

„Ez egy plusz motiváció, hogy ilyen körülmények között menjek végig a világ legnehezebb versenyén”, fogalmazott Gyenes indulás előtt, amikor arra válaszolt, miért indul ebben a kategóriában. Nos, nemcsak végigment, hanem meg is nyerte – összesítettben 72 perccel megelőzve az őt végig üldöző Benjamin Melot-t. Mani teljesítményét dicséri, hogy francia riválisa mindvégig biztonságos távolban tudta csak követni.

„Ez lesz minden idők legkiegyensúlyozottabb mezőnye. Szaúd-Arábia közelsége miatt még több európai pilóta indul majd, a gyári csapatok is több pilótát neveztek. Személyes célom, hogy az első 30 között végezzek”. Ezt szintén az indulás előtt fogalmazta meg a szatmárnémeti pilóta. A 12 versenynapon 48 óra öt percet versenyezve Gyenes a 29. helyen zárta az összesítettet, 8 óra két perccel lemaradva a győztes amerikai Ricky Brabec mögött.

Az Autonet Motorcycle Team versenyzője a Maraton kategóriát sem vesztette szem elől. Ebben az osztályban tilos egy sor életfontosságú alkatrész cseréje. Mani így is teljesítette a versenyt, igaz, ebben a kategóriában – amit 2015-ben és 2017-ben már megnyert – a 6. helyen zárt, négy és fél órával lemaradva a győztes spanyol Jaume Betriu mögött.

Ugyan ezért nem jár külön díj, azt se feledjük el, hogy Gyenes azon kevesek közé tartozik a versenyt befejező 100 pilóta között, akik a 12 etap egyikén sem kaptak semmilyen büntetést…. Itt érdemes megemlíteni azt is, hogy a versenyt 137 motoros kezdte el.

Szintén befejezte a Dakart a verseny másik magyar pilótája, a szerbiai Saghmeister Gábor, aki a 90. helyen zárt összesítettben.

Boldog szelfi a verseny végén a Formula 1-legenda Fernando Alonsóval, akinek ez volt első Dakarja

 Boldog szelfi a verseny végén a Formula 1-legenda Fernando Alonsóval, akinek ez volt első Dakarja

Végezetül ejtsünk néhány szót a zárónapról is. Haradh és Dzsida között 167 kilométernyi mért szakaszt és 262 kilométernyi összekötő szakaszt teljesítettek a versenyzők. Legtöbbjük azonban – mint ahogy Gyenes is – már csak arra vigyázott, el ne rontsa, amiért az azt megelőző 11 napon keservesen megdolgozott. Így a 12. etapot Gyenes a 34., Saghmeister a 96. helyen teljesítette. Mani a Malle Moto osztályban második lett Melot mögött, a Maraton kategóriában pedig a 7.

Mindez viszont már történelem! Ebbe pedig az kerül be, hogy mindkét magyar motoros teljesítette a Dakart, Gyenes Emánuel pedig megnyerte a Malle Moto osztályt, megszerezve ezzel pályafutása 3. kategóriagyőzelmét a földkerekség legnehezebb és legjelentősebb raliversenyén.

Rászolgált tehát az elismerésre, amit a szervezőktől a verseny előtt kapott. Egy igazi Dakar-legenda ő is!

 Gyenes és a ralilegenda, immár 4-szeres Dakar-győztes Carlos Sainz

A rovat legfrissebb hírei