Első alkalommal mutatta meg motorját a Dakar előtt Gyenes


A szatmári motoros készen áll élete 12. Dakarjára, ezért nagyon vigyáz az utolsó két héten.

„Alaposan felkészültem a Dakarra, sokkal jobb formában vagyok, mint tavaly” – ez volt az egyik legfontosabb üzenete annak a sajtótájékoztatónak, amit csütörtökön Szatmárnémetiben, az idén 25 éves főszponzor Autonet Import főhadiszállásán tartott Gyenes Emánuel. Egy nappal azelőtt, hogy felpakolja motorját, elvigye Marseille-ben, ott pedig útjára engedje Szaúd-Arábia felé. Azaz a Dakar-verseny helyszínére.

A 37 éves motoros immár 12. alkalommal vág neki a világ leghíresebb, legnehezebb és legnagyobb presztízzsel rendelkező tereprali-verssenyének. „Hogy melyek a céljaim: a legfontosabb, hogy sikeresen végigmenjek, ez lenne a 10. befejezett Dakarom. Ezen túl szeretnék a Malle Moto és a Maraton kategóriában is dobogón, összesítettben pedig az első 30-ban végezni”, mondja az Autonet Motorcycle Team versenyzője.

És hogy nem a levegőbe beszél, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy korábban már megnyerte mindkét kategóriát. Mi több, a Maratont kétszer is. Egyben ő az egyetlen a világon, aki mindkét kategóriában az első helyen tudott végezni. Összesítettben pedig 14. helyezés a legjobbja.

Hogy mit jelent a két kategória. Nos, a Malle Motóban szervizcsapatok segítsége nélkül versenyeznek a pilóták, ami azt jelenti, minden egyes meghibásodást, műszaki gondot nekik kell megjavítaniuk két versenynap között. Azaz éjszaka. A Maraton kategória lényege, hogy bizonyos alapalkatrészeket nem cserélheti ki a verseny során.

„Az idei verseny sokkal nehezebb lesz, mint a tavalyi volt. Idén több lesz a versenyző, mert tavaly a pandémia sokakat távoltartott, ráadásul a Malle Motóban is egyre több és egyre jobb versenyzők indulnak. Ez persze jót tesz a sportnak, én pedig ebben a mezőnyben is meg akarom mutatni, mire vagyok képes”, mondja a hivatalosan is Dakar-legendának számító Mani. A Dakar-legenda titulus annak jár ki, aki legalább tíz alkalommal elrajtolt az embert próbáló versenyen.

Idén Gyenes lesz az egyedüli román(iai) motoros a mezőnyben, mi több, a magyarságot is csak ketten képviselik vajdasági barátjával, Saghmeister Gáborral.

Mani tavaly súlyos balesetet szenvedett egy edzésen, eltörött a lába. A tavalyi indulása ezért is volt sokáig kérdéses, idén viszont sérülése nem hátráltatja versenyzés közben. Nem úgy a mindennapokban. „Motozás közben nem fáj, de ha sokat kell gyalogolnom vagy állnom rajta, akkor igen. Szaladni például egyáltalán nem tudok, ezért a Dakar után, februárban ismét kés alá fekszem, hogy megműtsék. Ezzel együtt jó formában vagyok fizikálisan is, bizakodva várom a Dakart”, fogalmaz.

Különleges sajtótájékoztató volt a mai, a járványügyi korlátosok miatt ugyanis a csípős november végi hidegben zajlott szabad ég alatt. A Dakarra felkészített KTM mellett! „Ez az első alkalom, hogy Mani meg tudta mutatni még a verseny előtt a motorját”, emeli ki Ilonczai Tamás, az Autonet marketing-igazgatója.

„Ugyanaz a motor, amellyel tavaly is versenyeztem. Persze azóta szétszedtük, újra összeraktuk. Ez egy 450 köbcentis KTM, amelynek 178-180 km/h a végsebessége. A mezőny 80%-a ezzel a típussal versenyez. A KTM gyári versenyzői idén már egy új modellel indulnak, amihez mi csak jövőre juthatunk hozzá”, árulja el Gyenes. A járgány egyik érdekessége, hogy három benzintankkal van felszerelve: egy 16 literessel hátul, elől pedig két 6,5 literessel. A három tank kommunikál egymással, a versenyző pedig egy gombbal irányíthatja, hogy éppen melyikből fogyasszon.

„Szeretnék köszönetet mondani három legfőbb támogatómnak, az Autonet Importnak, a Vartának és a Sportminisztériumnak. Külön köszönettel tartozom Novák Eduárd miniszternek. Ő az első, aki 12 év alatt tudomást vett rólam a sportminisztériumból és felajánlotta támogatását”, árulja el Gyenes.

A 2022-es Dakar január elsején indul Dzsiddából, ahol a versenyzők átveszik járműveiket a kikötőből. Szokatlan módon rögtön egy közel 900 kilométeres motorozással nyitnak, ebből egy rövid rész lesz a prológ. Másnap aztán Hailból startol az első versenynap. A mezőnyre 13 versenynap és összesen több, mint 7000 kilométer vár. Hogy pontosan mennyi, azt csak szombaton hozzák nyilvánosságra a szervezők, akárcsak a napokra lebontott menetrendet.

„Idén valamivel enyhébbek lesznek a szabályok, mint tavaly. Tavaly nem hagyhattuk el a „buborékunkat” még a pihenőnapon sem, most viszont lehetőségünk nyílik rá, hogy akár egy éjszakát szállodában alhassunk Rijádban. Egy nyugodtan átaludt éjszaka jót tud tenni a verseny közepén”, mosolyog Mani.

Persze az idei versenyen is csak oltással rendelkezők vehetnek részt, ezzel együtt a helyszínen még át kell majd esniük egy PCR-teszten. „Az utolsó két héten nagyon vigyázni fogok, a lakást alig fogom elhagyni. Nem akarok úgy járni, mint egy szlovák srác, akinek tavaly pozitív lett a PCR-tesztje, így a hotelszobából nézhette végig, ahogy mi versenyzünk” mondja Mani, akinek ezúton is sok szerencsét kívánunk.

És ami a legfontosabb: térjen vissza egészségesen és a rá oly jellemőz mosollyal az arcán!
 

A rovat legfrissebb hírei