Nem itták melegen a sört a sok éves bakancslistás kaland miatt – Szatmári egység a Budapest – Bamakón


Romániát összesen tucatnyi csapat képviseli a jótékonysági kalandtúrán.

Sokkal inkább szól a kalandról és jótékonyságról a Budapest – Bamako rali, mint a tényleges autóversenyzésről. Ugyan 2005-ben a hagyományos Párizs - Dakar versenyt hivatott pótolni, egy dologban hasonlít az ismertebb és nagyobb sportértéket képviselő elődjéhez: nem is Bamakóban van a cél! Mali fővárosa helyett ugyanis Sierra Leone fővárosába, Freetownba igyekszik megérkezni a mezőny. Köztük a Fodor Ferenc és Szejke Vilmos vezette szatmári négyes is.

„Sok, több mint tíz éve szerepel a bakancslistámon ez a kaland”, válaszolta kérdésünk Fodor Ferenc. „Kilenc ország, több mint 8000 kilométer – kemény lesz, még akkor is, ha nem profi versenyről van szó. De a kaland az, ami minket vonz”, teszi hozzá a sikeres vállalkozó.

A négyes egy 2007-es évjáratú Toyota Land Cruiserrel vág neki a hivatalosan 8276 kilométeres távnak. Az autó 4x4-es meghajtású, ami az útjukba kerülő rengeteg dűne és nehéz terep miatt fontos követelmény.

A mezőny január 26-én indult útnak és a tervek szerint 18 nap alatt jutnak el a résztvevők Budapestről Szlovénia, Olaszország, Spanyolország, Marokkó, Mauritánia és Szenegál érintésével Sierra Leone fővárosába. Az útvonal nem teljesen veszélytelen, hiszen a Marokkó déli részén található Nyugat-Szaharában és Mauritániában sem túl biztonságos a helyzet.

A Toyota a rengeteg élelmiszer (instant levesek, konzervek, makaróni, kolbász, stb) mellett alkatrészekkel, sátrakkal és segéllyel van megpakolva. „Túl sok kaját is viszünk szerintem – mondja nevetve Fodor. De az biztos: ha elakadunk vagy eltévedünk, csak magunkra számíthatunk”, teszi hozzá. „Beszéltünk azokkal a szatmári ismerősökkel, akik korábban végigcsinálták az utat és az én saját tapasztalatom is ezt támasztja elő: a sivatag tele van emberekkel, még ha első pillanatra nem is látod őket. Tíz perc alatt biztos találkozol valakivel, aki segít, amiben tud”, magyarázza Fodor.

„Vannak olyan résztvevők, akik szállodákban fognak aludni, mi viszont a sátrakban fogunk a kialakított táborokban. A szervezők biztosítanak vizet, minden mást azonban nekünk kell majd megoldani. Önellátó életmód - nekünk ez így kaland, így éri meg. A kajával kapcsolatban az az általános tapasztalat, hogy Marokkóban rendben van az ennivaló, még ha az útszéli gyorskajáldáknál is állsz meg. Onnantól délre viszont már jobb vigyázni”, mondja Ferenc.

Amint azt többször említettük, a Budapest – Bamako egyik hangsúlyos eleme a jótékonyság: a szatmáriak a Máltai Szeretetszolgálattól és az Erdélyi Kárpát Egyesülettől kapott pólókat, sapkákat, élelmiszereket, édességeket visznek gyerekeknek. És még az is előfordulhat, hogy a Toyotát is ott hagyják. „Meglátjuk, ezt még nem döntöttük el”, árulta el Fodor.

Első részvétel lévén felmerül a kérdés, hogy lehet felkészülni egy ilyen túrára. Vajon melegen itták a sört a fiúk az utóbbi hetekben? „Nem – nevet Fodor. Beszéltünk olyanokkal, akik már végigmentek a versenyen és dokumentálódtunk a viszonyokról. Felevettük a kapcsolatot egy máramarosi csapattal és megbeszéltük, hogy együtt megyünk. Ezen kívül azonban semmi extra felkészülés nem volt. Nagyjából tudjuk, mire számíthatunk, de biztos, hogy sok minden másként fog történni” mondja Fodor.

Fodor Ferenc, Szejke Vilmos és csapata az mezőny azon részét erősítik, akik nem vesznek részt a versenyben. Nem kell követniük a GPS-pontokat, mint a profiknak. Számukra a kaland, a térség megismerése a fontos. És hogy Freetownba érjenek.

Két évvel ezelőtt a mezőny fele nem jutott el a célig… 

A rovat legfrissebb hírei