Támogatót keres az legsikeresebb magyar Dakar-menő!
A kétszeres kategóriagyőztes Gyenes Emánuel 10. Dakarjára készül.
A Dakar-rali 1979 óta íródó történelmében 1992-ig kellett várni arra, hogy az első magyar rajthoz álljon. Az azóta eltelt 17 évben mindössze három olyan magyar versenyző van, aki rendszeres résztvevőnek számít a világ legismertebb és legnehezebb tereprali versenyén: az autósok között Szalay Balázs, a motorosok között pedig Gyenes Emánuel és Saghmeister Gábor. Közülük a legeredményesebb egyértelműen a szatmárnémeti Gyenes.
Szalay ugyan többször, eddig összesen 14-szer indult el a Dakaron, legjobb eredménye viszont a 21. hely volt 2005-ben. A szerbiai magyar Saghmesiter pedig a 2014-ben elért 53. helyezésénél nem tud jobbat felmutatni. Ezzel szemben Gyenes 2016-ban a 14., egy évvel később pedig a 17. helyen zárt, miközben 2011-ben és 2015-ben megnyerte a maraton kategóriát. Ami azt jelenti, hogy a verseny végéig nem cserélhetett ki egy sor létfontosságú alkatrészt a motorján.
Nos, hiába a kiemelkedő eredmények, Gyenes folyamatosan a támogatók hiányával küzd. Beszédes adat, hogy amíg a Dakar hivatalos honlapján Saghmeister adatlapján a támogatók sorában az első helyen a Szerb Motorsport-szövetség áll, addig Gyenest teljesen magára hagyta hazai szakszövetség – már nem is versenyez a romániai kiírásokban. Mi több, amint az csütörtöki sajtótájékoztatóján kiderült, még a helyi önkormányzat is!
„Minden évben igyekszem élni a Szatmárnémeti Polgármesteri Hivatal és a Szatmár Megyei Közgyűlés pályázati lehetőségeivel. 2016-ben kaptam is utóbbitól egy új motort, egy évvel később pedig 15.000 eurót. Azóta viszont még válaszra sem méltatják a pályázati kérelmeimet”, jelentette ki.
Bejelentésének ironikus apropója, hogy mindeközben többször is megkereste a Kolozsvári Polgármesteri Hivatal. Mi több, értesüléseink szerint a Magyar Motor Szövetség is több ajánlatot is tett neki az elmúlt években. Csakhogy Gyenes túlságosan lokálpatrióta – íme a hála érte.
Gyenes főtámogatója az Autonet, a Mobil 1, a Varta és a Schlemmer. Csakhogy a motorport nem egy olcsó mulatság. Csak a Dakar nevezési díja eléri a 16.000 eurót. És akkor még nem beszéltünk az utazásról, a szállásról, ellátásról, a motor felszereléséről, az egyéb versenyekről. Gyenes évi költségvetése meghaladja a 100.000 eurót, hangzott el a sajtótájékoztatón. Ő pedig 15.000 euróra pályázott…
A sokszoros román és háromszoros magyar enduro bajnok Gyenes 2020. január 5-én immár 10. alkalommal áll rajthoz a Dakaron. A versenyt első alkalommal rendezik meg Szaúd-Arábiában és 17-ig 4500 kilométert tesznek meg a versenyzők. Mani eddig hétszer is célba ért – reméljük így lesz ez ezúttal is.
fotó: portalsm.ro